1. ຄວາມໝາຍຂອງນິວເມຕິກ Pneumatic
ຄໍາວ່ານິວເມຕິກ (Pneumatic) ມາຈາກພາສາກະລິຣກ (Greek) ມີຄວາມໝາຍວ່າລົມ ຫຼື ລົມຫາຍໃຈ ໃນຕົວຈິງທາງວິທະຍາສາດໄດ້ໃຫ້ທັດສະນະ ແລະ ຄຸນສົມບັດຂອງມັນວ່າ ແມ່ນການສຶກສາກ່ຽວກັບກ່ຽວກັບການເຄື່ອນທີ່ຂອງອາກາດ, ເຊິ່ງເອີ້ນວ່າລົມນັ້ນເອງ. ນິວເມຕິກ ແລະ ແກັສ ນັກວິສະວະກອນທັງຫຼາຍໄດ້ຂະໜານນາມວ່າ: ມັນແມ່ນເງື່ອນໄຂຂອງຟີຊິກທີ່ຖືກປັບແຕ່ງໃຫ້ເປັນພະລັງງານທີ່ມີຄຸນສົມບັດທາງດ້ານກົນໄກຂອງອຸສະຫະກໍາ, ໂດຍສະເພາະຢ່າງຍິງແມ່ນທາງດ້ານການຂັບເຄື່ອນ, ຄວບຄຸມເຄື່ອງຈັກ ແລະ ອຸປະກອນເຄື່ອງຊ່ວຍຕ່າງໆ ເຊິ່ງໝາຍເຖິງລະບົບການສົ່ງກໍາລັງຈາກຕົ້ນທາງໄປເຖິງປາຍທາງ ໂດຍອາໄສລົມເປັນຕົວກາງໃນການສົ່ງ.
ອີເລັກໂຕຼນິກນິວເມຕິກ (Electro pneumatic) ໝາຍເຖິງການສົ່ງກໍາລັງຈາກຕົ້ນທາງໄປເຖິງປາຍທາງ,ໂດຍອາໄສລົມເປັນຕົວກາງໃນການສົ່ງ, ເຊິ່ງຄວບຄຸມການທໍາງານດ້ວຍລະບົບໄຟຟ້າ.
ອາກາດຢູ່ໃນບັນຍາກາດມີສະພາວະເປັນແກສທີ່ປະກອບໄປດ້ວຍແກສນາຍໂຕຼເຈນ (Nitrogen) ແລະ ແກສອົກຊີເຈນ (Oxygen) ໃນບໍລິມາດຕາສ່ວນທີ່ກົງກັນລະຫວ່າງ 78% ແລະ 20%, ຈາກນັ້ນ: 1% ແມ່ນອາການ (Argon), ຮີລຽມ (Helium), ໄຮໂດຼເຈນ (Hydrogen) ແລະ ນີອອນ (Neon) ປະປົນຢູ່ນໍາດ້ວຍທາດປະສົມຂອງບັນຍາກາດແມ່ນມີຢູ່ສະໝໍ່າສະເໜີໃນສະພາອຸ່ນນະພູມຂອງຜິວໂລກ. ບັນຍາກາດທີ່ເວົ້າມາຂ້າງເມທິງນີ້ຈະມີລະດັບສູງສົມທຽບກັບລະດັບນໍ້າລະເລປະມານ 7 ໄມ (Miles) ຫຼື 11 ກິໂລ ເມັດ (Kilometers). ໃນອາກາດແມ່ນມີການປະປົນຂອງນໍ້າຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ, ບາງຄັ້ງກໍຈະມີເຖິງ 1% ທຽບກັບນໍ້າໜັກເທົ່າຕົວຂອງມັນ, ໃນການນໍາໃຊ້ງານກັບເຄື່ອງກົນໄກຕ່າງໆແມ່ນເພິ່ນໄດ້ກັ່ງຕອງ ຫຼື ແຍກອາຍນໍ້າອກຈາກອາກາດໃນຈໍານວນອັນເໝາະສົມ. ເພື່ອຈຸດປະສົງຂອງການນໍາໃຊ້ໃນລະບົບນິວເມຕິກ, ອາກາດຈະຖືກໜີບຕົວເຂົ້າກັນໃຫ້ເກີດມີຄວາມດັນສູງ, ເຄື່ອງມືທີ່ນໍາໃຊ້ໜີບດັ່ງກ່າວມາຂ້າງເທິງນັ້ນແມ່ນເປັນທີ່ຮູ້ຈັກກັນດີກໍຄືປໍ້າລົມນັ້ນເອງ.
2. ປະຫັວດເປັນມາຂອງນິວເມຕິກ Pneumatic
ອາກາດທີ່ອັດຕົວຈົນເກີດແຮງດັນສູງເປັນພະລັງງານໜຶ່ງ ທີມະນຸດໄດ້ນໍາມາດັດແປງໃຊ້ງານຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ, ມັນເປັນທີ່ຈັກກັນມາເປັນພັນໆປີແລ້ວ, ແຕ່ລັກສະນະການນໍາໄປໃຊ້ງານກໍ່ແຕກຕ່າງກັນອອກໄປ ເຊັນ: ມະນຸດໃນສະໄໝກ່ອນໃຊ້ລົມເພື່ອການຂັບເຄື່ອນທີ່ຂອງເຮືອໃບລົມ, ເອົາແຮງລົມມາໝູນກັງຫັນ ແລະ ເອົາກໍາລັງທີ່ເພົາຂອງກັງຫັນໄປໃຊ້ງານໃນລັກຊະນະຕ່າງກັນອີກຄື: ງານຕໍາເຂົ້າ, ຕັກນໍ້າ, ໂມ້ແປ້ງ ແລະ ອື່ນໆ ເຖິງແມ່ນວ່າຈະຮູ້ລະບົບນີ້ມາເປັນເວລາຍາວນານແລ້ວກໍ່ຕາມ, ແຕ່ການວິໄຈ ແລະ ຄົ້ນຄ້ວາກັນຢ່າງຈິງຈັງເພື່ອນໍາມາໃຊ້ໃນລະບົບອຸດສະຫະກໍາແມ່ນຫາກໍໄດ້ນໍາໃຊ້ມັນເລີ່ມຕົ້ນປີ 1950.
ໃນປັດຈຸບັນນີ້ໄດ້ນໍາເອົາລະບົບນິວເມຕິກມາໃຊ້ແທນການຄວບຄຸມໂມເຕີໄຟຟ້າຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ. ເນື່ອງຈາກການຄວບຄຸມດ້ວຍລະບົບນີ້ມີຂໍ້ດີຫຼາຍເມື່ອທຽບກັບລະບົບໂມເຕີໄຟຟ້າ ເຊັ່ນ: ການສົ່ງກໍາລັງງານເຮັດໄດ້ງ່າຍກ່ວາ, ການເຄື່ອນທີ່ເປັນເສັ້ນຊື່ໂດຍບໍ່ໃຊ້ລະບົບເມການິກມາຊ່ວຍ, ການປັບຄວາມໄວບໍ່ຫຍຸ້ງຍາກ, ມີຄວາມປອດໄພສູງ ແລະ ບໍາລຸງຮັກສາງ່າຍ, ສະນັ້ນຈຶ່ງເປັນທີ່ນິຍົມກັນໃຊ້ແພຫຼາຍໃນອຸດສະຫະກໍາ.
3. ຄວາມຮູ້ເບື້ອງຕົ້ນຂອງລະບົບນິວເມຕິກ Pneumatic
ເຫດຜົນທີ່ມີການນໍາລົມອັດມາໃຊ້ຢ່າງກວ້າງຂວາງໃນອຸດສະຫະກໍາທີ່ເປັນລະບົບອັດຕະໂນມັດ ເນື່ອງຈາກເປັນການປະຢັດແຮງງານ, ໂຄງສ້າງຂອງອຸປະກອນບັງຄັບເປັນແບບງ່າຍໆມີຄວາມປອດໄພໃນການທໍາງານສູງ, ເພາະມີອຸ່ນນະພູມໃນການທໍາງານຕໍ່າ, ອຸປະກອນເຄື່ອງມືທີໃຊ້ທໍາງານກັບລະບົບນີ້ມີລາຄາຖືກກວ່າລະບົບອື່ນໆ. ການບໍາລຸງຮັກສາກໍ່ງາຍ, ນອກຈາກນັ້ນລະບົບລົມອັດຍັງງາຍຕໍ່ການດັດແປງເຊັ່ນ: ສາມາດໃຊ້ຮ່ວມກັບລະບົບໄຟຟ້າໃນການບັງຄັບຈາກໄລຍະຫ່າງໄກໄດ້.
4. ຄຸນສົມບັດຂອງ Pneumatic ເມື່ອທຽບກັບ Hydraulic
ນິວເມຕິກ (Pneumatic) ກັບ ລະບົບໄຮໂດລິກ Hydraulic ໃນລັກຊະນະຂອງພະລັງງານຂອງໄຫຼເໜືອນກັນ, ເມື່ອນໍາເອົາລະບົບມາປຽບທຽບກັນຈະມີຂໍ້ແຕກຕ່າງກັນດັ່ງນີ້:
ຄວາມດັນໃຊ້ງານຂອງລົມອັດໃນລະບົບນິວເມຕິກມີຄ່າຢູ່ລະຫວ່າງ 6-7 ບາ (bar), ສູງກວ່ານີ້ກໍ່ຈະບໍ່ເກີນ 10 Bar, ເຊິ່ງນ້ອຍກວ່າຄວາມດັນໃຊ້ງານລະບົບໄຮໂດຼລິກ, ຈຶ່ງເໝາະສົມກັບການໃຊ້ງານເບົາໆເທົ່າ ນັ້ນ.
ລົມອັດມີການຍຸບຕົວຫຼາຍກວ່າລະບົບໄຮໂດຼລິກ, ດັ່ງນັ້ນຈຶ່ງມີການຢຸດຄ້າງຕໍາແໜ່ງໃນລະຍະທໍາງານ, ເປັນສາເຫດໃຫ້ການທໍາງານບໍ່ໄດ້ດີເທົ່າທີ່ຄວນກັບລະບົບໄຮໂດລິກ Hydraulic.
ຄວາມຕ້ານທານການໄຫຼຂອງລົມອັດໃນທໍ່ທາງສົ່ງມີຄ່ານ້ອຍກວ່າຄວາມຕ້ານທານການໄຫຼຂອງນໍ້າມັນ, ຈຶ່ງສາມາດເຄື່ອທີ່ໄດ້ໄວກວ່າລະບົບໄຮໂດລິກ Hydraulic.
ລະບົບນິວເມຕິກມີຄວາມສະອາດຫຼາຍກວ່າລະບົບໄຮໂດຼລິກ, ເພາະລະບົບໄຮໂດຼລິກ Hydraulic ມີການຮົ່ວໄຫຼຂອງນໍ້ໍາມັນ ແລະ ອາດເກີດອັນຕະລາຍ.
ນິວເມຕິກສາມາດໃຊ້ງານໃນສະພາວະທີ່ອຸ່ນຫະພູມຂອງລົມອັດສູງໄດ້ເຖິງ 160°C ຂຶ້ນຢູ່ກັບລັກຊະນະການໃຊ້ງານ ແລະ ອຸປະກອນການອອກແບບການທໍາງານ, ສ່ວນໃນລະບົບໄຮໂດຼລິກນໍ້າມັນທີ່ໃຊ້ງານສົ່ງຖ່າຍກໍາລັງຈະມີອຸ່ນຫະພູມສູງບໍ່ເກີນ 70°C.
ໜ່ວຍທີ່ໃຊ້ກັນເປັນສາກົນຄື: SI (ຈະໄດ້ກ່າວໃນລາຍລະອຽດຕໍ່ໄປ)ກໍານົດໃຫ້ມວນສານ (m) ເປັນກິໂລກະລາມ (Kg) ໃນການໃຊ້ງານປົກກະຕິຖືວ່າມວນສານເປັນນໍ້າໜັກ ເຊັນ: ເຫຼັກໜັກ 1 Kg ຈະມີມວນສານເທົ່າກັບ 1kg ມວນສານມີຄຸນສົມບັດໂດຍຖືວ່າເປັນອິດສະຫຼະຈາກແຮງດຶງດູດຂອງໂລກ ເຊັ່ນ: ມວນສານ 1 kg ຈະມີຄ່າ 1Kg ສະເໜີບໍ່ວ່າຈະຢູ່ທີ່ດວງຈັນ ຫຼື ທີ່ໄດກໍ່ຕາມ.
ໜ່ວຍຂອງແຮງຄື ມວນສານ
X ຄວາມແຮງແທນຄ່າໄດ້ດັ່ງຕໍ່ໄປນີ້:
ແຮງ (F),
ມ່ວນສານ (m), ຄວາມແຮງ
(a)
F = m x a
ແຮງ
= (ມວນ) X (ຄວາມແຮງ)
ແຮງ =
ໜ່ວຍຂອງແຮງຄື:
ໜ່ວຍຂອງແຮງທີ່ເປັນນິວເຕິນສະແດງໄດ້ດັ່ງຕໍ່ໄປນີ້ຄື: ຖ້ານໍາວັດຖຸອັນໜຶ່ງມີມວນສານ (ນໍ້າໜັກ) ເທົ່າກັບ
0.102 Kg (ເທົ່າກັບ 102g) ແຂວນດ້ວຍເສັ້ນດ້າຍ, ຖ້າຈັບປາຍດ້ານໜຶ່ງຂອງເສັ້ນດ້າຍໄວ້ ຈະເຮັດໃຫ້ມວນສານອອກແຮງດຶງເສັ້ນດ້າຍຂະໜາດ 1 ນິວເຕິນເພາະວ່າ:
ແຮງ
= ມວນສານ x ຄວາມເຄັງ
ໃນກໍລະນີແຮງຈະມີຜົນອັນເນື່ອງມາຈາກແຮງດຶງດູດຂອງໂລກດັ່ງນັ້ນ ຄວາມເຄັ່ງກໍ່ຄື ຄ່າຄວາມເຄັງຂອງໂລກອັນເນື່ອງມາຈາກແຮງດຶງດູດ ຖ້າປ່ອຍມືຈາກການຈັບປາຍເສັ້ນດ້າຍ ມວນສານກໍ່ຈະຕົກສູ່ພື້ນດິນດ້ວຍອັດຕາ
ແຮງ
= ມວນສານ x ຄວາມເຄັງ
= 1 N
= 14,5 psi
1 Pa = 10-5 bar
B.pascal (ຊາວຟະລັງເສດລະຫວ່າງ ຄໍ.ສໍ. 1623-1662) ໄດ້ເຮັດການທົດລອງພິສູດກົດຂອງປັດສະການ ເຊິ່ງກ່ຽວກັບການສົ່ງຜ່ານຄວາມດັນສະຖິຕິ ຫຼື ຄວາມດັນທີ່ບໍ່ເຄື່ອນທີ່ (static pressure) ກົດເກນນີ້ກ່າວວ່າ ຄວາມດັນທີ່ກະທໍາຕໍ່ສ່ວນໜຶ່ງສ່ວນໃດຂອງຂອງໄຫຼທີ່ທີ່ຢູ່ນິງໃນອ່າງນໍ້າປິດ "ຈະກະທໍາຕໍ່ສ່ວນຂອງອ່າງນໍ້າແນວຕັ້ງສາກ"
ໃນຮູບທີ 1.1 ໃນກໍລະນີທີ່ລູກສູບມີພື້ນທີ່ໜ້າຕັດ A1(cm2) ແລະ A2(cm2) ມີແຮງ F1 ຫຼື ນໍ້າໜັກ W1(kgf) ກະທໍາໃນລູກ A1 ແລ້ວຈະເກີດແຮງຖ່າຍເທ W2 ຫຼື F2(kgf) ຂຶ້ນບ່ອນລູກສູບເຊິ່ງມີພື້ນທີ່ໜ້າຕັດ A2 ດັ່ງນີ້:
ດັ່ງນັ້ນ
ຖ້າພື້ນທີ່ໜ້າຕັດ A1 ນ້ອຍກວ່າ A2 ແຮງ W2 ຈະຫຼາຍກວ່າ W1
ຮູບທີ 1 ກົດຂອງປາສການ
ຕົວຢ່າງ 1: ກໍານົດໃຫ້ W1 ຫຼື F1=10 kgf ທໍາງານກັບພື້ນທີ່ໜ້າຕັດ A1= 1 cm2 ຈົ່ງຫາຄ່າ W2 ຫຼື F2 ທີ່ ທໍາງານກັບພື້ນທີ່ A2 ເຊິ່ງມີຄ່າເທົ່າກັບ 10 Cm2
ວິທີຫາ: ສູດ
= 100 Kgf
ນໍ້າໜັກ ຫຼື ແຮງທີ່ທໍາງານກັບພື້ນທີ່ A2 = 100 kgf
ນັ້ນຄື P1 x V1 =
P2 x V1 ຄ່າຄົງທີ່
ເມື່ອ
P1 ຄື: ຄວາມດັນສົມບູນເລີ່ມຕົ້າ ມີໜ່ວຍເປັນ
kgf/cm2. Abs
P2 ຄື ຄວາມດັນສົມບູນສຸດທ້າຍ ມີຫົວໜ່ວຍເປັນ kgf/cm2 . abs
V1 ຄື ປະລິມານເລີ່ມຕົ້ນ ມີຫົວໜ່ວຍເປັນ 1 (ລີດ)
V2 ຄື ປະລິມານສຸດທ້າຍ ມີຫົວໜ່ວຍເປັນ 1 (ລີດ)
ຮູບທີ 2
ປະລິມານ ແລະ ຄວາມດັນຕາມກົດຂອງບອຍລ
ຕົວຢ່າງ 2: ມີປະລິມານຂອງອາກາດໃນຖັງພາຊນະ V1 =100 Cm3 ທີ່ຄວາມດັນ P1 = 0 kgf/cm2 ຈົ່ງຫາ ຄວາມດັນ P2 ທີ່ເກີດຈາກກົດປະລິມານຂອງ V1 ເປັນ V2 ທີ່ກໍານົດໃຫ້ V2 =10 cm3 ທີ່ອຸ່ນຫະພູມຄົງທີ
ວິທີຊອກ: ສູດ
P1 x V1 = P2 x V2 = ຄ່າຄົງທີ
ແທນຄ່າໃສາສູດ (0+1.033) x 100 Cm3 = P2 x 10 cm3
= 10.33 kgf/cm2 (abs)
ຄວາມດັນ P2 ທີ່ເກີດຈາກປະລິມານ V2 ລົດລົງເປັນ 10 cm2=10.33 kgf/cm2 (abs) ຫຼື ເທົ່າກັບ 10.33 – 1.033 = 9 kgf/cm2/(G)
====================================
ບົດທີ2
ທີ່ມາ ແລະ ການກໍາເນີດຂອງແຮງ (FORCE)
2.1
ລົມພາໃຫ້ເກີດແຮງໄດ້ແນວໃດ?
ໃນທໍານອງດຽວກັນເມື່ອພື້ນທີ່ໜ້າຕັດຂອງໃບພັດລົມ (A) ໃຫຍ່ກໍ່ຈະເຮັດໃຫ້ແຮງຂັບເຄື່ອນ F ມີຄ່າສູງຂຶ້ນ, ສະນັ້ນຈຶ່ງເວົ້າໄດ້ວ່າແຮງຂັບເຄື່ອນ F ກໍ່ປ່ຽນແປງດ້ວຍອັດຕາສ່ວນທີ່ກົງກັບແຮງດັນລົມ P.
ກົດເກນນິວເຕິນ (Newton’S Law)
1Kg = 9.81N
ຄວາມດັນມີຫົວໜ່ວຍເປັນ: ບາ (bar); ປອນຕໍ່ຕາຕະລາງນີ້ວ (PSI); ປາສະການ (Pa).
·
1 Pa = N/m2
·
1bar = 105 N/m2 = 105
Pa = 1 Atm (Atm0spherically Pressure)
·
1Atm = 1Kp/cm2 = 1bar = 10 N/cm2
ຄວາມດັນຂອງລົມໃນຫ້ອງທົດລອງເຮົາປະຈຸບັນບໍ່ປ່ຽນແປງ
(P=6bar=60N/cm2 = C0nst)
2.3
ການອ່ານຄ່າຄວາມດັນຈາກແຜນວາດ
ຄວາມດັນໃນສະພາວະອາກາດປົກກະຕິຈະມີຄ່າເທົ່າກັບ 1 ບາ (PAtm = 1bar) ຄວາມດັນສົມບູນ (Pabs = Absolute pressure) ມີຄ່າຄວາມດັນຂອງສະພາວະອາກາດປົກກະຕິ ແລະ ຄ່າຂອງຄວາມດັນສູນຍາກາດ (Pvac = Vacuum pressure) ຕາມປົກກະຕິໂມງວັດແທກຄວາມດັນຈະຊີ້ບອກຄ່າຂອງຄວາມດັນສົມບູນໃນສະພາວະປົກກະຕິເທົ່າກັບ 1 ບາ, ແຕ່ໃນສະພາວະປົກກະຕິເຮົາຈະເຫັນເຂັມໂມງວັດ ແທກຄວາມດັນທີ່ຍັງບໍ່ທັນໄດ້ວັດແທກຊີ້ຢູ່ຊື່ເລກ 0 ຄວາມດັນຂອງໂມງວັດແທກ (Pg = Pressure gauge) ເປັນຄວາມດັນທີ່ສະແດງຄ່າທີ່ສູງກວ່າຄ່າຄວາມດັນຂອງອາກາດປົກກະຕິ.
ຄວາມດັນສົມບູນ = ຄວາມດັນຂອງບັນຍາກາດປົກກະຕິ + ຄວາມດັນຂອງໂມງວັດແທກ.